Tuesday, November 2, 2010

Ibu hanya SEORANG, Isteri boleh Dicari Lain...



di malam yang hening ini,.tercari-cari aku apa entri yang terbaru aku nak tulis..apa yang menusuk kalbu di hari ini ingin aku kongsi bersama-sama para pembaca...iya ada sesuatu pada video ini..yang membuatkan air mata ku xberhenti mengalir..sangat sedih..sebab ia berlaku dalam keluarga ku sendiri...aku sebagai cucu hanya mampu melihat...malam ini akan kuluah kan segalanya....

aku memang rapat dengan wan...dari kecil sampai sekarang...wan pernah menjaga ku semasa wan dan arwah atok di sini...wan buatkan susu, masakkan makanan untuk aku...wan adalah ibarat ibu ketiga aku...wan sangat menyayangi SEMUA cucunya...wan xpernah membezakan cucunya...

wan sekarang terlantar di pembaringan...Alhamdulillah wan ada bibik a.k.a pembantu peribadi yang diupah oleh Mak...wan boleh bergerak ke toilet sendiri tapi dengan cara mengengsot...dulu masa wan sakit...aku pernah ambilkan wuduk wan, pakaikan wan telekung..beri wan makan..kadang-kadang suapkan wan...apa yang pernah wan buat untuk aku..semua aku pulangkan kepada wan...dan kadang-kadang bila kami ziarah wan..aku dan mama sama-sama angkat wan naik atas kerusi roda..bawa wan ke depan...aku paham kadang-kadang wan boring bila asik baring jer...wan dulu seorang yang aktif..pernah jalan-jalan di KL seorang diri ketika masih 50an..shopping katanya...bila dah tua, wan pun mahu merasai jalan-jalan..

kadang-kadang aku perasan wan seakan malu dengan dirinya yang xmampu untuk berdiri dan berjalan sendiri...wan malu bila dia nak ke toilet..pernah sekali..bila pakcikku ziarah wan..wan sampai tahan kencing bila pakcik dah balik..cepat-cepat wan mengengsot ke toilet....sebab wan xmahu anaknya melihat dia melepaskan hadas kecil..kalau dengan aku, mama, mak dan bibik ..Alhamdulillah wan xkisah...kadang-kadang aku rasa malu dengan bibik, bila bibik tahu semua pasal wan melebihi daripada anaknya...

bila mak tegur adik beradik mak sendiri..kenapa dah lama tak ziarah wan...ada yang marah balik..sibuk katanya...dan ada yang suruh mak berhenti kerja ...tapi bagi aku Mak dah berikan yang terbaik untuk wan...iya, memang mak xdapat jaga wan 24/7 tapi mak upah bibik untuk wan...mak belikan makanan tambahan atau supplement untuk wan yang mencecah sampai beribu ringgit...bila wan nak rantai emas dalam TV..mak belikan untuk wan..mak belikan wan baju raya, handbag baru yang berjenama ...mak belai wan macam arwah atok belai wan...jadi, mengapa suruh mak berhenti kerja?? kalau mak berhenti kerja...entah bila wan dapat apa yang mak berikan kat wan...

aku sebagai cucu hanya mampu melihat...sedih melihat wan..aku terfikir macam manalah bila aku dah tua nanti..menanti kepulangan anak ker??kepada anak lelaki aku nasihatkan...syurga kamu dibawah telapak kaki ibu...walaupun kamu seorang imam, ahli ulama' tapi jika kamu mengecilkan hati ibu kamu,kamu tak akan bau syurga hatta memasukinya....ingat taatilah ibumu..selalulah menzirah ibumu...IBU HANYA SEORANG ISTERI BOLEH DICARI LAIN....kalau asyik mendengar cakap isteri, tak kemana kamu di akhirat kelak...

aku hanya mampu memandang bila kamu mendengar kata isteri...ingat kamu juga mempunyai anak-anak lelaki..kamu mahu jika anak-anak lelaki kamu juga akan dicucuk hidung oleh isteri mereka?? oleh itu, dari sekarang kamu harus tegas kepada isteri dan anak-anak....kepada para isteri jika sayang dan cinta kepada suami kalian...sila pastikan SUAMI ANDA BUKAN AHLI NERAKA.....dan kepada para suami yang yatim piatu silalah ingatkan isteri anda menziarahi ibu dan ayah mereka..jangan biarkan isteri anda terleka dengan kebahagiaan yang anda berikan sehingga isteri anda terleka dan terlupa mereka juga mempunyai ibu dan ayah untuk diberi kasih dan sayang dari seorang anak....

Love,
Izyan Ismail
P/S: maaf entri ini agak keras dan sesiapa saudaraku yang membaca entri ini, jika tidak puas hati boleh terus contact yan..dan jangan cakap-cakap belakang..jika yan tahu ada yang cakap-cakap belakang ..yan akan terus berjumpa kalian merungkaikan permasalahan kita...korang mesti kenal yan macam mana kan..kalau nak settle depan-depan...love u all...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails