Monday, November 15, 2010

BerTUNANG tanpa disedari...


Berhati-hati dalam menyebarkan notes dan menulis notes lagi2 yang melibatkan hukum syariah, sila pastikan ada Dalil Al-Quran dan Hadith sebelum mempercayai sesuatu hukum..sila rujuk Para Ulama' sebelum menjatuhkan hukuman...saya dapat notes ini dari FB..

.......................................................................................................................................................................

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.


Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

.......................................................................................................................................................................


ini adalah summary daripada cermah Ustaz Azhar Idrus..siapakah beliau??boleh rujuk di official website beliau...


jangan senang jatuhkan hukuman..sila rujuk para Ulama' dahulu..mungkin apa yang dimaksudkan oleh Ustaz Azhar adalah untuk menghalang daripada para couple melakukan banyak dosa..sesungghnya couple tiada dalam istilah Islam..jangan bermain dengan istilah tunang..dan jangan sesekali menjatuhkan hukuman.,..kalau kita cetek ilmu ..sila tanya dengan para Ulama' ..sekarang nih saya perasan FB menjadi tempat untuk share semua dakwah..tetapi anda harus memilih dakwah mana yang benar atau terpesong..jangan sesekali mempercayai dakwah itu jika tiada dalil atau Hadith...sila bertanya dengan para Ulama' mereka juga ada FB dan blog ..antaranya ....

ustaz Zamri ,

ustaz mohd Zawawi,


walaupun anda bertunang atau tidak , batas antara seorang perempuan dengan lelaki yang bukan mahram masih ada..jangan ingat bila sudah bertunang..tunangan anda adalah suami anda..anda masih lagi di bawah penjagaan wali anda ..dan tunangan anda tiada hak dengan anda...hanyalah sebagai bakal suami anda sahaja..jika mahu meminta izin sila minta dengan wali anda bukan Tunang....setelah ijab dan kabul barulah anda di bawah penjagaan mereka...

........................................................................
Daripada Ma’qal bin Yasir katanya, Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda,

“ Sekiranya seorang kamu dicucuk di kepala dengan jarum besar daripada besi lebih baik daripada menyentuh perempuan yang tidak halal”

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda,

“Apabila seorang wanita telah melakukan sembahyang lima waktu, berpuasa Ramadhan, menjaga maruah, dan mentaati suami, di akhirat ia diseru masuk ke dalam syurga mengikut pintu mana (pilihan) yang ia sukai”

-Riwayat At Tabrani-

Love,
Izyan Ismail
P/S: wanita sangat senang masuk syurga dan sangat senang masuk neraka ....


2 comments:

Khairul said...

Hai owner blog. Jangan buat pandai sangat ya. Kesia ustaz azhar ;)

http://ezrysamad.webnode.com/news/menjadi-tunang-orang-tanpa-disedari-/

Super daughter said...

Hai Mr. K, apa yg saya buat pandai?? Saya merujuk ceramah ustaz azhar bukannya dari hujah saya sendiri..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails