Sunday, August 22, 2010

makaroni ish (Ikut Suka Hati)

tetiba jer perut nih nak makan makaroni cheese..motif??saja2...so minta lah ayah tlg belikan bahan2 dia..bila dah byk kali google resepi makaroni cheese nih so combine semua ikut suka hati sesedap rasa tekak sendiri yang nak makan bukan orang lain pon..tuh yang keluar nama makaroni cheese ish Ikut suka Hati kau lah.....hehehe...ok bersama host rancangan no wahid di Asean Dapur Rolling2 bersama Chef Izyan yeehhhaaaa.....

resepi Makaroni Ish Ikut Suka Hati aku lah....aku yg chef apa...nih untuk hidangan 4 orang dewasa bertubuh sederhana....tapi perut besar hahaha....=P

bahan tumis
-setengah Labu bwg besar
- 2 ulas bwg putih
- 5 sudu besar daging cincang
-2 sudu besar sos tomato prego
-1 sudu besar sos cili
-1/2 sudu kecil oregano
-1/2 sudu kecil serbuk kari daging
- garam, lada sulah dan secukup rasa

bahan sos putih
- 1 sudu besar mentega
- 1 sudu besar tepung gandum
- 2 cawan susu segar
- 5 keping cheese dale
- garam dan lada sulah

-makaroni 250g masak ikt arahan packet dan toskan air...

cara-cara
1. korang tumis jer semua bahan tuh xkan nak bagitaw step by step malulah dah besar...dah jadi anak dara pon..saya umur 9 tahun dah kena belajar masak nasi, pastuh umur 12 tahun dah tahu masak semua eh ...(ececeh promote siapa2 yg ada anak2 teruna nih bolehlah kenen2 kan saya dengan anak mak eh silap anak makcik... mmg stok isteri + menantu solehah taw)....pastuh jgn lupa daging cincang tuh rebus kalo x ..xempuklah nanti eh

2. ok buat sos putih plak senang jer..cairkan mentega, masukkan tepung gandum, masukkan susu kacau sampai pekat ...masukkan garam and lada sulah...pastuh tutup api ..then masukkan 5 keping cheese dale tuh jgn lupa hiriskan dulu kalo x berketul-ketul lah korang nnt masak ..malu mak kandung korang kalau korang masak depan mak mertua ok....kacau sampai cheese tuh cair eh..naper letak cheese dale sebab nih untuk kes bajet eh nak simpan duit untuk beli manolo hahaah...xderlah nih kes sebab ayah yg beli barang ....so sebagai anak solehah malas nak suruh ayah pening2 suruh jer beli cheese dale memang sedap...

3. then kita campur jer bahan tumis, makaroni, sos putih...gaul2...masuk dalam mangkuk...tadaaa dah siap....
makaroni cheese nih xbakar sebab oven xbeli lagi ehehe...Ikut Suka Hati aku lah kan...

comment:
mama: ok, sedap boleh masak bila ada open house....(jeng jeng..asah bakat depan kawan2 ma and ayah..ok2 sambil tersenyum nakal)
Alif: aku hidung sumbat xrasa apalah..(sambil makan 3 pinggan eh makaroni nih..sedap lah tuh)
Ayah: macam biasa xcakap apa tapi tetap tambah 2 pinggan...( nak tahu x..napa ayah xcomment apa2...sebab lately nih saya asik cakap nak kahwin ngn mat salleh jer...tuh yg praktis buat makaroni cheese nih ehehehe...so ayah takut comment sedap..sebab saya dah prepare ngn jawapan dier...nanti ayah datang rumah akak 3 hari western 4 hari malay food.....motif??nak kahwin ngn mat salleh..sila baca entry sebelum2 nih....dan sangat excited dgn aunt LemonGrass punya stories)

ok tuh jer nak tido....esok nak sahur

Love,
Izyan Ismail
P/S: saya nak dapur macam nih sure hari2 saya rajin buat resepi baru ok...

cantik kan...all pink!!!!





2 comments:

pangerantoz said...

sedaplah tu... Tapi tengah puase.. Terpakse la kena tunggu masa berbuka nanti... Tapi tak pandai pula saya memasak... Hmmm nak beli pun tak de jual kat sini.. Selamat melaksanakan ibadah puasa..

Super daughter said...

resepi ni sangat2 senang..pasti anda boleh masak =)...selamat melaksanakan ibadah puasa juga...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails